HomeGeld, wetten & regelsSteun bij een laag inkomen

Steun bij een laag inkomen

Iedereen die rond moet komen van een laag inkomen kan steun krijgen. Grip op de Knip helpt bij het overzicht houden of krijgen van de financiële situatie. Er zijn ook verschillende fondsen van de gemeente waaruit mensen met een laag inkomen extra steun kunnen krijgen. Die ondersteuning is er voor volwassenen en kinderen. Via deze website kunt u een aanvraag doen. Aanvragen kan voor meerdere personen in één huishouden tegelijk.

Heb je vragen? Bel dan 0343 473 070. Heb je bij het aanvragen van de steun hulp nodig? Kom dan langs bij Grip op de Knip.

Regels en bedragen laag inkomen

Hoe weet je of je een laag inkomen hebt? Kijk voor de regels en bedragen bij Wat is een laag inkomen?

Er zijn enkele situaties dat het zeker is dat je recht hebt op steun bij een laag inkomen. Deze situaties zijn:

• Als je een bijstandsuitkering hebt van de RSD
  • Als je valt onder de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen
  • Als je onder schuldenbewind staat
  • Als je recht hebt op een voedselpakket
  • Als je geen andere inkomsten hebt dan AOW

Steun voor kinderen

Wanneer je een laag inkomen hebt, betalen wij voor kinderen voor de volgende dingen:

• Sport- of cultuurlessen
  • Zwemles Diploma A met reiskostenvergoeding
  • Een laptop of tablet

Kijk hier om deze steun aan te vragen. Kijk hier voor de voorwaarden.

Steun voor 2-100

Je krijgt per jaar € 125 per persoon om te besteden aan de volgende dingen:

Voorbeelden van activiteiten zijn:

Sport, spel en hobby

• Lidmaatschap van fitness, sportscholen en sportclubs (ook darten, schaken en dammen); indien de volledige bijdrage wordt besteed aan sport dan wordt een aanvullend bedrag van € 75 per persoon uitgekeerd. De bijdrage wordt aan de sportaanbieder uitgekeerd.
  • Lidmaatschap van verenigingen zoals: buurt-/wijkvereniging, hobbyclub, scouting, toneelschool, dansvereniging, muziekvereniging of zangclub
  • Abonnement zwembad of meerbezoekenkaart zwembad
  • Activiteiten van Stichting Binding (bingo, kaarten, koersbal)

Recreatie

• Toegang dierentuin, pretpark
  • Toegang zwembad
  • Theaterkaartje, bioscoopkaartje

Cultuur

• Concertkaartje, festivalticket, entree congres
  • Museumkaart of toegang tot museum

Educatie

• Cursussen of opleidingen in groepsverband
  • Lidmaatschap van de bibliotheek

Vervoer ten behoeve van een activiteit die bijdraagt aan participatie of het beoefenen van religie

• Bus- en treinkaartje of ritregistratie ov-chipkaart van en naar de activiteit of van en naar een religieuze instelling.

De (jaarlijkse) vergoeding wordt in 2 delen betaald.

1. Na de aanvraag wordt € 62,50 uitbetaald. De aanvraag verloopt via Stichting Binding.
  2. Als de aanvrager aantoont dat de eerste vergoeding ( € 62,50) volgens de voorwaarden is besteed, wordt het tweede deel van de vergoeding ( nog een keer € 62,50) uitbetaald. Stichting Binding moet hiervoor bonnen en betaalbewijzen ontvangen van de activiteiten waarvoor het eerste deel is uitgekeerd.

Kijk hier om deze steun aan te vragen. Kijk hier voor de voorwaarden.

Extra steun voor sport voor volwassenen

Wordt het volledige bedrag van € 125 gebruikt om te sporten? Dan is er een extra bedrag van € 75 per kalenderjaar. De bijdrage wordt dan direct aan de sportaanbieder betaald.

Kijk hier om deze steun aan te vragen.

Twijfel over de gekozen activiteit?

Twijfel je of de steun geldt voor de door jou gekozen activiteit? Neem dan contact op met Stichting Binding.

armen arm potjes fondsen zwemfonds leerfonds sportfonds cultuurfonds jeugdfonds kinderfonds minima minimabeleid minimaregelingen