HomeGeld, wetten & regelsSteun bij een laag inkomenVoorwaarden Laag Inkomen Regelingen

Voorwaarden Laag Inkomen Regelingen

De voorwaarden om gebruik te kunnen maken van de laag inkomen regelingen vindt u hieronder. Voor meer informatie of hulp bij uw aanvraag kunt u terecht bij Grip op de Knip.

Dagjes uit , activiteiten of sport ( 2-100 jaar)

Deze regeling is er om mee te kunnen doen aan activiteiten in de samenleving, buiten het eigen huis. De vergoeding is € 125 per persoon per kalenderjaar.

Wordt de volledige bijdrage gebruikt om te sporten? Dan is er een extra bijdrage van € 75 per kalenderjaar. De bijdrage wordt dan gelijk aan de sportaanbieder betaald.

De (jaarlijkse) vergoeding kan per jaar in 2 delen worden aangevraagd.

1. Na de eerste aanvraag wordt € 62,50 uitbetaald. De aanvraag verloopt via Stichting Binding.
  2. Als de aanvrager aantoont dat de eerste vergoeding (€ 62,50) volgens de voorwaarden is besteed, wordt het tweede deel van de vergoeding (nog een keer € 62,50) uitgekeerd. Stichting Binding moet hiervoor bonnen en betaalbewijzen ontvangen van de activiteiten waarvoor het eerste deel is uitgekeerd.

De vergoeding wordt na goedkeuring van de aanvraag betaald. Na het einde van het kalenderjaar kunnen bonnen en rekeningen worden opgevraagd.

Voorwaarden:

• De aanvraag kan worden ingediend van 1 januari tot en met 31 december van het lopende jaar;
  • De activiteit waarvoor een bijdrage uit het participatiefonds wordt gevraagd, mag plaatsvinden tot en met 31 maart van het jaar volgend op het jaar waarin de aanvraag is gedaan. De factuur is dus uiterlijk op deze datum gedateerd;
  • Na afloop van het kalenderjaar kunnen de betaalbewijzen voor de tweede € 62,50 worden opgevraagd. De betaalbewijzen worden uiterlijk op 30 juni van het jaar volgend op het jaar van de aanvraag opgevraagd;
  • Bonnetjes en betaalbewijzen moeten door cliënt 2 jaar worden bewaard;
  • De aanvraag kan worden ingediend door of voor personen met een leeftijd vanaf 2 jaar;
  • Volwassen thuiswonende kinderen zijn uitgesloten van de regeling;
  • De aanvrager is ingeschreven in de gemeente Wijk bij Duurstede
  • De activiteit bevordert participatie in de samenleving en is te scharen onder de grotere noemers ‘Sport, spel, hobby’, ‘Recreatie’, ‘Cultuur’, ‘Educatie’, ‘Vervoer ten behoeve van een activiteit die bijdraagt aan participatie of het beoefenen van religie’. Zie voor voorbeelden van invulling hiervan verderop. Indien twijfel bestaat over vergoeding van een activiteit in het kader van onderhavige beleidsregels, geven de medewerker minimabeleid van Stichting Binding en de beleidsmedewerker van de gemeente Wijk bij Duurstede hierover uitsluitsel;
  • De activiteit vindt plaats buiten het eigen huis;
  • Vergoeding betreft alleen de kosten van activiteiten in Nederland
  • Het inkomen is maximaal 110% van het normbedrag voor aanvragers vanaf 18 jaar;
  • Het inkomen is maximaal 130% van het normbedrag voor aanvragers van 2 t/m 17 jaar;
  • De bijdrage voor de activiteit “sporten” wordt rechtstreeks aan de sportaanbieder betaald;

Een bijdrage uit het Participatiefonds kan besteed worden aan de volgende activiteiten:

Sport, spel en hobby

• Lidmaatschap van fitness, sportscholen en sportclubs (ook darten, schaken en dammen); Indien de volledige bijdrage wordt besteed aan sport dan wordt een aanvullend bedrag van €75 per persoon uitgekeerd. De bijdrage wordt aan de sportaanbieder uitgekeerd.
  • Lidmaatschap van verenigingen zoals: buurt-/wijkvereniging, hobbyclub, scouting, toneelschool, dansvereniging, muziekvereniging of zangclub
  • Abonnement zwembad of meerbezoekenkaart zwembad
  • Activiteiten van Stichting Binding (bingo, kaarten, koersbal)

Recreatie

• Toegang dierentuin, pretpark
  • Toegang zwembad
  • Theaterkaartje, bioscoopkaartje

Cultuur

• Concertkaartje, festivalticket, entree congres
  • Museumkaart of toegang tot museum

Educatie

• Cursussen of opleidingen in groepsverband
  • Lidmaatschap van de bibliotheek

• Bus-en treinkaartjes of ritregistratie ov-chipkaart van en naar de activiteit of van en naar een religieuze instelling;

Zwemles ( 4 – 17 jaar)

Deze regeling is er om kinderen op individuele basis deel te laten nemen aan de zwemlessen voor minimaal diploma A. Betaling van de zwemlessen is rechtstreeks aan het zwembad. Vergoeding van de reiskosten is o.b.v. vergoeding ov-chip zonder korting met evt. leeftijdskorting. Deze hebben een maximum van € 6,50 per keer per kind en een maximum van € 6,50 per keer voor 1 volwassene. Alle reizen tot diploma A worden vergoed. Voor het betalen van de reiskosten moet het bewijs van start worden ingeleverd. Er zijn prijsafspraken met Laco. Als de ouder(s) liever een ander zwembad kiezen is er een maximum vergoeding.

• Tussen de 4 en 18 jaar
  • Kind heeft geen zwemdiploma
  • Het gezinsinkomen is maximaal 130% van het normbedrag

Laptop of tablet (10-17 jaar)

Deze regeling voorziet in een incidentele verstrekking van een laptop/ tablet. Het kind krijgt een apparaat die voldoet aan de eisen van de school of opleiding. Het apparaat wordt eigendom van ontvanger (zonder verpakkingsmateriaal).

• Tussen de 10 en 18 jaar
  • Ingeschreven in de gemeente Wijk bij Duurstede
  • Het apparaat is noodzakelijk om de schoolopdrachten goed te uitvoeren
  • Maximaal 2 laptops tot de leeftijd van 18 jaar met een minimale tussenpose van minimaal 4 jaar. Maximaal 1 tablet tot 18 jaar.

Sport & Cultuurlessen voor kinderen

Deze regeling is om kinderen te laten sporten, dansen, theaterschool of muziekles te laten volgen. De vergoeding bestaat uit het lidmaatschap van één club of vereniging. Daarnaast krijgen de kinderen een kadobon van een winkel van € 40 voor kleding/attributen. De gemeente betaalt het lidmaatschap (standaard tarief) aan de club of vereniging.

• Tussen de 0 en 18 jaar
  • Maximaal 1 lidmaatschap