Fries Houtsnijden

Een leuke activiteit, waarbij ontmoeten centraal staat.

Fries Houtsnijden als hobby, leuke dingen eenvoudig maken

Wijk bij Duurstede – 30 jaar geleden kwam Wim Noordergraaf thuis te zitten. Dat beviel hem niet en hij ging op zoek naar een hobby. In een advertentie las hij over het houtsnijden. ‘Ik ben eens gaan kijken’, zegt Wim. Ook Huib Verkerk verteld dat hij 25 jaar geleden meeging met zijn zwager om naar het houtsnijden te kijken. Wim en Huib vinden het een leuke, toegankelijke en creatieve bezigheid. Alles wat je nodig hebt is een stuk hout en iets scherps om mee te snijden.

Natuurlijk bepaalt het soort hout en gereedschap wat je gebruikt, hoe het eindresultaat wordt. En omdat zij zoveel jaren al deze hobby doen, weten zij als geen ander met welk materiaal zij willen werken. Houtsnijden is voor beiden een passie, welke zij graag aan anderen willen leren. Voor de familie, de kinderen en kleinkinderen hebben zij al veel gemaakt

‘Opa of Pa, kan je nog iets voor me maken’, dat hoor ik geregeld, zegt Wim. Huib verteld dat gezelligheid, het ontmoeten van mensen, de verhalen die je met elkaar kunt delen, onder het genot van een kopje koffie of thee zeker een onderdeel van deze hobby is.

Je moet even geduld hebben om het te leren. Het is een kwestie van willen, doen en oefenen. Of je nu links of rechtshandig bent, voor iedereen is een snijtechniek aan te leren.

Bent u nieuwsgierig geworden, dan bent u van harte welkom. Loopt u gewoon de zalen binnen en komt u kijken. Elke vrijdagmiddag van 15.00 – 17.00 uur.

Alle materialen krijgt u tijdens het houtsnijden tegen kostprijs. Iedereen start met een oefenplank en een bijbehorende stanleymes.