HomeOntmoeten & meedoenVrijwilligersVrijwilliger wordenVrijwilliger in beeld

Vrijwilliger in beeld

Vrijwilliger Lenny van der Leer aan het woord:

“Ik las destijds een oproep in een lokale krant. Stichting Binding zocht vrijwilligers, dat leek mij wel wat.” Lenny werkte 25 jaar als medisch secretaresse en voelde zich het beste op haar plek op een afdeling waar zij direct contact had met mensen. Toen zij door omstandigheden haar professionele arbeidscarrière moest beëindigen werkte zij een tijdje vanuit huis, maar dat beviel niet. Zij miste het contact met mensen. De oproep van Stichting Binding kwam op het goede moment.

Lenny biedt allerhande administratieve ondersteuning aan Lisbeth Dissé, coördinator van het seniorenwerk. “Ik help onder andere bij de maandelijkse maaltijd voor ouderen, die momenteel plaatsvindt in het Wijkhuis. Ik bel de deelnemers om te vragen of ze komen en om vervoer te regelen indien nodig. De maaltijd wordt bereid door andere vrijwilligers.” Naast de maaltijden worden er ook cursussen voor senioren georganiseerd waarvoor Lenny de aanmeldingen verwerkt. “En ik doe de administratie voor de hulpdienst voor senioren.”

Twee ochtenden in de week is Lenny op kantoor aan het werk. Als er naast het seniorenwerk nog tijd over is werkt zij voor het WMO loket. Zij helpt dan bijvoorbeeld met de administratie rondom rijbewijskeuringen en het nabellen van scootmobielrijders. Soms neemt zij wat werk mee naar huis. “Niet iedereen is immers thuis als ik ’s morgens bel. Maar Lisbeth houdt goed in de gaten dat ik niet te veel hooi op mijn vork neem.”

Het vrijwilligerswerk voor Stichting Binding brengt Lenny veel goeds. “Ik heb veel mensen leren kennen en ik voel me heel serieus genomen. Ik doe dat waar mijn kracht ligt: communicatie en ‘doe activiteiten’. Binding is een goed geoliede machine, iedereen wordt in zijn waarde gelaten. Vrijwilligerswerk is niet vrijblijvend, maar het geeft mij wel een gevoel van vrijheid. Ik hoor erbij. “