Activiteiten voor mantelzorgers

Voorjaar 2019

-

Zorgen voor elkaar doen we graag. Bijna iedereen zorgt wel voor iemand, maar een mantelzorger is iemand die méér dan de gebruikelijke zorg biedt. Er is vaak geen keus: Een kind blijkt gehandicapt, een ouder gaat dementeren, een partner krijgt een chronische ziekte of een vriend wordt ongeneeslijk ziek. Maar hoe gaat het eigenlijk met u? Wij helpen u graag de zorg vol te houden. We hopen u te ontmoeten bij 1 van onze gratis activiteiten.

Karen Spierenburg & Lize Haarman (Steunpunt Mantelzorg).

Wij zijn te bereiken via: mantelzorg@stichting-binding.nl  en per telefoon: 0343-473075.

DONDERDAG 11 APRIL
Bijeenkomst voor mantelzorgers van mensen met NAH, thema ‘wat is er allemaal aan ondersteuning bij NAH mogelijk?’

Mantelzorgers van mensen met Niet Aangeboren Hersenletsel staan vaak voor een soms zware, maar zeker diverse taak. Soms is hulp bij bijvoorbeeld douchen een onderdeel van de zorg, Vaker nog is het helpen structuren van de dag en reguleren van de prikkels onderdeel van de zorg. Hoe doe je dat zonder zelf overbelast te raken?

Zorg dat je er in ieder geval niet alleen voor staat. Deel de zorg. Dit kan zijn met iemand uit je eigen omgeving, een vrijwilliger of een professional. Welke manieren van ondersteuning er in de zorg voor iemand met NAH zijn, komen tijdens de bijeenkomst aan bod, ervaringen worden gedeeld. Zorgt u voor iemand met NAH, dan bent u van harte welkom op donderdag 11 april.

Tijd: 19:30 – 21:00. Datum: Donderdag 11 April 2019. Locatie: Stichting Binding, Steenstraat 14A, Wijk bij Duurstede. Graag aanmelden via mantelzorg@stichting-binding.nl of bel naar 0343-473075.

DINSDAG 16 APRIL ouderinitiatief Autisme Wijk bij Duurstede (UITVERKOCHT)

Het ouderinitiatief Autisme Wijk bij Duurstede organiseert de lezing ‘Geef me de 5! De aanpak bij autisme’. Wegens overweldigende belangstelling is deze lezing al uitverkocht.

De methodiek ‘Geef me de 5!’ biedt praktische handvatten aan zowel hulpverleners en leerkrachten, als aan ouders en familieleden. Door taken te structureren krijgen kinderen met een Autisme Spectrum Stoornis (ASS) de gewenste duidelijkheid. De methode bestaat uit 5 vaste vragen waardoor kinderen met een ASS weten ze waar ze aan toe zijn, hierdoor komt er meer rust in het hoofd en vertonen ze minder gedragsproblemen.

De lezing wordt gegeven door Colette de Bruin, zij geeft regelmatig lezingen in het land. Kijk op haar website voor meer informatie. Wilt u in contact komen met het ouderinitiatief Autisme Wijk bij Duurstede, dan kunt u mailen naar: lezingautismewbd@gmail.com.

WOENSDAG 1 MEI maandelijks Alzheimer Café

In Alzheimer Cafés zijn mensen met dementie, hun naasten en belangstellenden samen van harte welkom voor informatie. Op 1 mei zullen Marlène van Dijk en Roelien Middelkoop van het ontmoetingscentrum E&E aanwezig zijn om met u in gesprek te gaan en informatie te geven over wanneer iemand met dementie naar de dagopvang mag komen en hoe de begeleiding op de dagopvang vervolgens verloopt.

U bent van harte welkom om deel te nemen.

Voor meer informatie: Coördinator Marianne Jansen Dagcentrume&e@quarijn.nl, of bel naar: 0343-459480.

MAANDAG 13 MEI
bijeenkomst voor mantelzorgers van mensen met dementie

Als een getroffene met dementie achteruit gaat, kan er een moment aanbreken dat het thuis niet langer gaat en opname in een verpleeghuis in zicht komt. Veel mantelzorgers voelen zich schuldig als hun naaste opgenomen moet worden. Toch kan opname een goede keuze zijn. Samen met het Ontmoetingscentrum van Quarijn organiseren we een bijeenkomst over dit onderwerp.

Marja Pepping, teammanager zorg en welzijn van het E&E, zal samen met u het gesprek aangaan over de verschillende woonvormen voor mensen met dementie, wat de voor- en nadelen van de verschillende woonvormen zijn, hoe het wonen in het E&E er uit voor iemand met dementie uitziet, wat je kan verwachten etc.

Tijd 19:30 – 21:00. Datum: maandag 13 mei 2019. Locatie. E&E Gasthuis (dagcentrum). Gansfortstraat 4, Wijk bij Duurstede. Aanmelden via mantelzorg@stichting-binding.nl of bel naar 0343-473075.

WOENSDAG 5 JUNI maandelijks Alzheimer Café

In Alzheimer Cafés zijn mensen met dementie, hun naasten en belangstellenden samen van harte welkom voor informatie. Op 5 Juni is fysiotherapeut Rudy Vernooy aanwezig om te vertellen over dementie en bewegen.

U bent van harte welkom om deel te nemen.

Tijd: inloop vanaf 19:00 uur, start programma om 19:30u-21:30u. Locatie: E&E Gasthuis zaal 1, Gansfortstraat 4, Wijk bij Duurstede. Aanmelden is niet nodig. Toegang gratis. Voor meer informatie:

Coördinator Marianne Jansen Dagcentrume&e@quarijn.nl, of bel naar: 0343-459480.

DONDERDAG 13 JUNI
Bijeenkomst voor mantelzorgers van mensen met NAH

De gevolgen van Niet Aangeboren Hersenletsel zijn soms niet zichtbaar voor de naaste omgeving. Omdat mantelzorgers van mensen met NAH daarom soms weinig steun ervaren vanuit hun netwerk, kunnen zij baat hebben bij gesprekken met lotgenoten. Met andere mantelzorgers kunnen ze hun ervaringen en zorgen delen.

Informatie over het te bespreken thema volgt nog.

Tijd: 19:30-21:00u Datum: Donderdag 13 juni 2019. Locatie: Stichting Binding, Steenstraat 14A, Wijk bij Duurstede. Graag aanmelden via mantelzorg@stichting-binding.nl. of bel naar 0343-473075.

VRIJDAG 21 JUNI
Werkgroep ASS

De werkgroep ASS Wijk bij Duurstede is een initiatief van ouders van kinderen met ASS. Doel van deze werkgroep is door middel van groepsbijeenkomsten ouders herkenning en erkenning te geven in de zorg voor hun kinderen. Tijdens de groepsbijeenkomsten wordt er informatie en advies op een laagdrempelige manier met elkaar uitgewisseld. Thema van 21 juni zal zijn: Sensorische informatie verwerking.

Tijd: 19:00 - 21:00u. Datum: Vrijdag 21 juni 2019. Locatie: Stichting Binding, Steenstraat 14A, Wijk bij Duurstede. Graag aanmelden via mantelzorg@stichting-binding.nl of bel naar 0343-473075.