Mantelzorg dag, activiteiten en waardering

“Dag van de Mantelzorg” op zaterdag 9 november

Op zaterdag 9 november organiseert het Steunpunt Mantelzorg van Stichting Binding een ontspannende middag voor alle mantelzorgers uit Wijk bij Duurstede, Cothen en Langbroek in het Huis van de Gemeente.

Een mantelzorger is iemand die intensief zorgt voor een familielid, vriend of buur die langdurig ziek, gehandicapt of hulpbehoevend is. Het is mooi om voor iemand te kunnen zorgen, maar het kan tegelijkertijd ook ingewikkeld zijn. Daarom is het belangrijk dat mantelzorgers er niet alleen voor staan. Het Steunpunt Mantelzorg zet zich hier graag voor in.

Tijdens de Dag van de Mantelzorg zetten we de mantelzorgers graag in het zonnetje. Marleen Molendijk zal de dag openen met een theatrale act. De voorstelling geven is bedoeld om mantelzorgers een hart onder de riem te steken.

Voor de ontspanning staan gelukkig dit jaar ook weer ondernemers uit onze gemeente garant die belangeloos aan de Dag van de Mantelzorg meewerken. Misschien wilt een massage ontvangen, of meedoen aan een workshop Tai Chi. De dag wordt afgesloten met een overheerlijk buffet.

Bent u, of kent u, een mantelzorger? Opgeven voor deze dag kan aan de balie van Loket Wijk, telefonisch (0343-473075) of via de email mantelzorg@stichting-binding.nl. Geeft u dan gelijk aan of u mee-eet met het diner en of u dieetwensen heeft?

Mocht u graag willen deelnemen aan deze dag, maar heeft u geen opvang voor degene waar u voor zorgt? Standby Duurstede zal op 9 november een aantal vrijwilligers beschikbaar hebben die uw mantelzorgtaken even kunnen overnemen. Wilt u hier gebruik van maken bel dan met Standby Duurstede 06-44943655.

Activiteiten najaar 2019

Oktober, November en December

WOENSDAG 2 OKTOBER maandelijks Alzheimer Café

Thema: het Ontmoetingscentrum

In het Alzheimer Café zijn mensen met dementie, hun naasten en belangstellenden samen van harte welkom voor informatie.

Op  2 oktober zullen Marlène van Dijk en Roelien Middelkoop van het ontmoetingscentrum E&E aanwezig zijn om met u in gesprek te gaan en informatie te geven over wanneer iemand met dementie naar de dagopvang mag komen en hoe de begeleiding op de dagopvang vervolgens verloopt.

Locatie: E&E Gasthuis zaal 1, Gansfortstraat 4, Wijk bij Duurstede.

Aanmelden is niet nodig. Toegang gratis.

Voor meer informatie: Coördinator Marianne Jansen ocwijk@quarijn.nl of bel naar: 0343-459480.

Oktober, November en December

WOENSDAG 2 OKTOBER maandelijks Alzheimer Café

Thema: het Ontmoetingscentrum

Locatie: E&E Gasthuis zaal 1, Gansfortstraat 4, Wijk bij Duurstede.

Aanmelden is niet nodig. Toegang gratis.

DONDERDAG 10 OKTOBER Bijeenkomst voor mantelzorgers van mensen met Niet Aangeboren Hersenletsel thema vermoeidheid

Mensen met NAH ervaren vaak forse vermoeidheid. Deze vermoeidheid heeft ook een grote invloed op de mantelzorger. “Hij is zo passief, ik zou hem weleens een schop onder zijn kont willen geven”, is een uitspraak van een mantelzorger die heel herkenbaar is. Hoe houd je als mantelzorger rekening met de vermoeidheid van iemand met NAH? Saar Jansen, ergotherapeut van Quarijn, met expertise in NAH zal tijdens deze bijeenkomst ingaan op vermoeidheid en de belastbaarheid van iemand met NAH in combinatie met mantelzorg.

Tijd: 19:30-21:00u

Locatie: Stichting Binding, Steenstraat 14A, Wijk bij Duurstede.

Graag aanmelden via mantelzorg@stichting-binding.nl. of bel naar 0343-473075.

WOENSDAG 16 OKTOBER                                           Ontspanning en mindfulness voor mantelzorgers

Hoe zorg je als mantelzorger goed voor jezelf, zodat je de zorg vol kan houden? En hoe kom je als mantelzorger tot rust en ontspanning? Wees welkom op workshop waarin tijd voor jezelf en ontspanning centraal staan. Zittend op de stoel, ondersteund door rustgevende muziek, zal Ans Roest van praktijk ‘Mind Me coaching’ je laten kennismaken met een paar ontspanningsoefeningen en mindful beleving. Je gaat onder andere ervaren hoe een stukje chocolade smaakt als je het met volle aandacht proeft: een mindful-ervaring om even op adem te komen.

Tijd:  19:30-21:30u.

Locatie: Binding, Steenstraat 14a, Wijk bij Duurstede.

Graag aanmelden via mantelzorg@stichting-binding.nl of bel naar 0343-473075.

In deze bijeenkomst is plek voor maximaal 12 deelnemers.

NOVEMBER

VRIJDAG 1 NOVEMBER                 Werkgroep ASS

Thema volgt nog

De werkgroep ASS Wijk bij Duurstede is een initiatief van ouders van kinderen met ASS. Doel van deze werkgroep is door middel van groepsbijeenkomsten ouders herkenning en erkenning te geven in de zorg voor hun kinderen. Tijdens de groepsbijeenkomsten wordt er informatie en advies op een laagdrempelige manier met elkaar uitgewisseld

Tijd: 19:00 - 21:00u.

Locatie: Stichting Binding, Steenstraat 14A, Wijk bij Duurstede.

WOENSDAG 6 NOVEMBER maandelijks Alzheimer Café

In het Alzheimer Café zijn mensen met dementie, hun naasten en belangstellenden samen van harte  welkom voor informatie. Thema van 6 November is: dementie en de feestdagen. De casemanagers dementie gaan met de deelnemers in gesprek over o.a. tips en trucs hoe de feestdagen gezellig voor iedereen te maken, ook voor de persoon met dementie en zijn/haar mantelzorger(s).

U bent van harte welkom om deel te nemen.

Locatie: E&E Gasthuis zaal 1, Gansfortstraat 4, Wijk bij Duurstede.

Aanmelden is niet nodig. Toegang gratisVoor meer informatie: Coördinator Marianne Jansen ocwijk@quarijn.nl, of bel naar: 0343-459480.

ZATERDAG 9 NOVEMBER                            Dag van de Mantelzorg

Zondag 10 november is het weer de landelijke dag van de Mantelzorg, daarom organiseert Stichting Binding op zaterdag 9 November de Wijkse dag van de Mantelzorg. Op deze dag willen wij graag de mantelzorgers in het zonnetje zetten met een mooi en ontspannen programma. De dag eindigt met een diner.

Tijd: 14:00 -19:00 uur.

Locatie: Huis van de Gemeente, Karel de Grotestraat 30, Wijk bij Duurstede

Aanmelden: alle bekende mantelzorgers ontvangen een persoonlijke uitnodiging

MAANDAG 25 NOVEMBER                         Bijeenkomst voor mantelzorgers van mensen met dementie; communicatie met partners in de zorg

Zorgen voor iemand met dementie doe je bij voorkeur niet alleen. Goede samenwerking tussen mantelzorger, cliënt en zorgprofessionals levert rust, energie, vertrouwen en veiligheid op. Het geeft de ruimte om goede mantelzorg te geven aan je naaste. Wat kun je zelf als mantelzorger doen om de samenwerking met zorgprofessionals en andere betrokkenen te verbeteren? Hoe maak je verwachtingen bespreekbaar? Hoe stem je de zorg af?

Tijd 19:30 – 21:00.

Locatie: E&E Gasthuis (dagcentrum). Gansfortstraat 4, Wijk bij Duurstede.

Aanmelden via mantelzorg@stichting-binding.nl of bel naar 0343-473075.

DECEMBER

MAANDAG 9 DECEMBER  Mijn kind met een beperking wordt 18 en dan?

Wat komt er allemaal kijken qua zeggenschap, verantwoordelijkheid en wet- en regelgeving voor een kind met een beperking die richting de volwassenheid gaat? Wat kan je regelen via de notaris? Hoe regel je dat de zorg voor je kind gewaarborgd is?

Tijd: 19:30-21:00

Locatie: Locatie: Stichting Binding, Steenstraat 14A, Wijk bij Duurstede.

Graag aanmelden via mantelzorg@stichting-binding.nl of bel naar 0343-473075.

Bent u, of kent u een mantelzorger?

Opgeven voor deze dag kan aan de balie van Loket Wijk, telefonisch (0343-473075) of via de email mantelzorg@stichting-binding.nl.

Heeft u dieetwensen? Dan verzoeken wij u deze tijdig aan te geven.

Mocht u graag willen deelnemen aan deze dag, maar heeft u geen opvang voor degene waar u voor zorgt?. Standby Duurstede zal op 10 november een aantal vrijwilligers beschikbaar hebben die u mantelzorgtaken even kunnen overnemen. Wilt u hier gebruik van maken dan kunt u contact opnemen met Suzanne Vrolijk telefonisch (0343-473075) of via de emailmantelzorg@stichting-binding.nl.

Waardering voor mantelzorgers

Het is mooi als u als mantelzorger intensief zorgt voor iemand in uw omgeving, bijvoorbeeld een familielid, vriend of buur voor wie uw (onbetaalde) hulp onmisbaar is. Wij, de Gemeente Wijk bij Duurstede en het Steunpunt Mantelzorg van de Stichting Binding, willen u graag waarderen voor wat u doet.

Mantelzorg is het onbetaald zorgen voor een familielid, vriend of buur die langdurig ziek, gehandicapt of hulpbehoevend is. En dat voor gemiddeld 8 uur per week en ten minste 3 maanden lang.

Voor deze mantelzorgwaardering is het wel nodig dat degene die de zorg ontvangt in de gemeente Wijk bij Duurstede woont. Daarnaast moeten de mantelzorgers zich elk jaar opnieuw aanmelden voor de waardering. Dat is voor onze administratie.

Onze mantelzorgwaardering is een spaartegoed voor de Klantenspaarpas ‘Hart van Wijk’. Met dit spaartegoed kunt u bij de aangesloten winkeliers in de gemeente Wijk bij Duurstede allerlei producten kopen. Kijk voor meer informatie over deelnemende winkels op www.klantenspaarpas.nl.

Speciale aandacht voor jonge mantelzorgers

Er is speciale aandacht voor jonge mantelzorgers. Dit zijn kinderen en jongeren tot en met 24 jaar die opgroeien met een ouder, broer, zus, opa of oma die langdurig ziek, gehandicapt of hulpbehoevend is. Natuurlijk willen we ook deze mantelzorgers graag erkennen en waarderen.

Kent u een jonge mantelzorger, of bent u zelf een mantelzorger en wilt u de mantelzorgwaardering aanvragen? Dan kunt u een formulier ophalen aan de balie bij Loket Wijk. Of u mailt naar mantelzorg@stichting-binding.nl of belt naar Loket Wijk: 0343-473070, dan sturen wij u een formulier op.  Aanvragen van de mantelzorgwaardering kan tot 1 november 2019.

Op de Dag van de Mantelzorg zetten we de punten op de KlantenSpaarPas van de mantelzorgers. Nieuwe mantelzorgers krijgen een nieuwe KlantenSpaarPas. Kunt u er niet bij zijn op de Dag van de Mantelzorg? Dan ontvangt u per post een nieuwe KlantenSpaarPas of worden de punten automatisch op uw pas bijgeschreven. Die automatische opwaardering van uw punten wordt pas zichtbaar als u na 11 november 2019 een aankoop doet met uw pas.

Voor meer informatie of een afspraak kunt u contact opnemen met de consulent.
E-mail:mantelzorg@stichting-binding.nl
Telefoon: 0343-473075

KlantenSpaarPas

Op de Dag van de Mantelzorg worden de punten op de KlantenSpaarPas gezet of krijgen mantelzorgers een nieuwe KlantenSpaarPas uitgereikt. Bent u niet aanwezig op de Dag van de Mantelzorg dan ontvangt u per post een nieuwe KlantenSpaarPas thuis of worden de punten automatisch op uw pas bijgeschreven. Deze automatische opwaardering van uw punten wordt pas zichtbaar zodra u een aankoop doet met uw pas.

Als u geen problemen ervaart, is het goed om u te melden als mantelzorger. Alleen al om jaarlijks een uitnodiging te krijgen voor de Dag van de Mantelzorger!

Voor meer informatie of een afspraak kunt u contact opnemen met de consulent.
E-mail:mantelzorg@stichting-binding.nl
Telefoon: 0343-473075
U kunt ook gewoon eens binnenlopen op het inloop spreekuur van de consulent: iedere dinsdag 9.00 – 12.00 uur