Mantelzorgdag en waardering

“Dag van de Mantelzorg” op zaterdag 10 november

Op zaterdag 10 november organiseert het Steunpunt Mantelzorg van Stichting Binding een ontspannende middag voor alle mantelzorgers uit Wijk bij Duurstede, Cothen en Langbroek in het Huis van de Gemeente.

Een mantelzorger is iemand die intensief zorgt voor een dierbare. Het is mooi om voor iemand te kunnen zorgen maar het kan tegelijkertijd ook ingewikkeld zijn. Daarom is het belangrijk dat mantelzorgers er niet alleen voor staan. Het Steunpunt Mantelzorg zet zich hier graag voor in. Het landelijke thema voor de Dag van de Mantelzorg is dit jaar: “Mantelzorg mag naam hebben!”

Theater bureau Klinker komt dit jaar een leuke voorstelling geven die bedoeld is om mantelzorgers een hart onder de riem te steken. Hopelijk is deze voorstelling een aanzet om met andere mantelzorgers in gesprek te gaan.

Een voorstelling waar heerlijk om gelachen kan worden, waar je even voelt dat je er echt uit bent maar waar je ook een kijkje neemt in je eigen keuken als mantelzorger. Het doel is dat de voorstelling (h)erkenning biedt, zodat lotgenoten zich gesteund voelen..’

Voor de ontspanning staan gelukkig dit jaar ook weer ondernemers uit onze gemeente garant die belangeloos aan de Dag van de Mantelzorg meewerken. Een lekkere massage, schoonheidsbehandeling, je eigen bloemenboeketje maken etc. De dag wordt afgesloten met een overheerlijk buffet.

Bent u, of kent u een mantelzorger?

Opgeven voor deze dag kan aan de balie van Loket Wijk, telefonisch (0343-473075) of via de email mantelzorg@stichting-binding.nl.  Heeft u dieetwensen? Dan verzoeken wij u deze tijdig aan te geven.

Mocht u graag willen deelnemen aan deze dag, maar heeft u geen opvang voor degene waar u voor zorgt?. Standby Duurstede zal op 10 november een aantal vrijwilligers beschikbaar hebben die u mantelzorgtaken even kunnen overnemen. Wilt u hier gebruik van maken dan kunt u contact opnemen met Suzanne Vrolijk telefonisch (0343-473075) of via de email mantelzorg@stichting-binding.nl.

Waardering voor mantelzorgers

Zorgt u intensief voor een ander? Is er iemand in uw omgeving een familielid, vriend of buur - voor wie uw (onbetaalde) hulp onmisbaar is? Zorgen voor een ander: u doet het gewoon. En dat is mooi.

De Gemeente Wijk bij Duurstede en het Steunpunt Mantelzorg van Stichting Binding wilt u heel graag waarderen voor wat u doet. Onder mantelzorg verstaan wij onbetaalde zorg voor minimaal 8u per week en ten minste 3 maanden lang. In de praktijk zien wij dat elke vorm van mantelzorg anders is, in sommige periodes is mantelzorgen weer intensiever dan anders. Degene die de zorg ontvangt, moet in de gemeente Wijk bij Duurstede wonen. Alle mantelzorgers moeten zich elk jaar opnieuw aanmelden voor de waardering ten behoeve van onze administratie.

De mantelzorgwaardering is een spaartegoed voor de Klantenspaarpas Hart van Wijk. Met dit spaartegoed kunt u bij de aangesloten winkeliers allerlei producten in de gemeente Wijk bij Duurstede kopen. Kijk voor meer informatie over deelnemende winkels op www.klantenspaarpas.nl.

Speciale aandacht voor jonge mantelzorgers

Jonge mantelzorgers zijn kinderen en jongeren t/m 24jr die binnen een gezin een zorgende rol op zich nemen. Bijvoorbeeld voor een familielid dat chronisch ziek is, gehandicapt is of een psychische aandoening heeft. Ook deze mantelzorgers willen wij graag erkennen en waarderen. Kent u een jonge mantelzorger? U kunt een formulier aanvragen om voor diegene een waardering aan te vragen aan de balie bij Loket Wijk, via mantelzorg@stichting-binding.nl of telnr Loket Wijk 0343-473070.

Aanmelden voor de mantelzorgwaardering kan tot  1 november 2018.

KlantenSpaarPas

Op de Dag van de Mantelzorg worden de punten op de KlantenSpaarPas gezet of krijgen mantelzorgers een nieuwe KlantenSpaarPas uitgereikt. Bent u niet aanwezig op de Dag van de Mantelzorg dan ontvangt u per post een nieuwe KlantenSpaarPas thuis of worden de punten automatisch op uw pas bijgeschreven. Deze automatische opwaardering van uw punten wordt pas zichtbaar zodra u na 12 november 2018 een aankoop doet met uw pas.

Als u geen problemen ervaart, is het goed om u te melden als mantelzorger. Alleen al om jaarlijks een uitnodiging te krijgen voor de Dag van de Mantelzorger!

Voor meer informatie of een afspraak kunt u contact opnemen met de consulent.
E-mail:mantelzorg@stichting-binding.nl
Telefoon: 0343-473075
U kunt ook gewoon eens binnenlopen op het inloop spreekuur van de consulent: iedere dinsdag 9.00 – 12.00 uur