HomeHulp & OndersteuningWonenBeschermd wonen

Beschermd wonen

Informatie over Beschermd Wonen en Beschermd Thuis

Wanneer kunt u Beschermd wonen?
Als u problemen hebt waardoor er 24 uur per dag een hulpverlener bereikbaar en/of beschikbaar moet zijn. Bij Beschermd wonen woont u in een instelling waarbij toezicht en begeleiding is. Bij Beschermd Thuis woont u meestal zelfstandig in een eigen woning of instellingswoning. Het doel van beschermd wonen is ervoor zorgen dat u zo zelfstandig mogelijk kunt wonen en leven. Bijvoorbeeld om u te leren verantwoordelijk om te gaan met geld en uw woonsituatie. Ook kan er op deze manier op u worden gelet om er zeker van te zijn dat u goed voor uzelf zorgt.

Hoe werkt het?
U kunt zich aanmelden voor Beschermd wonen bij Stichting Binding.
Iedere gemeente is zelf verantwoordelijk voor beschermd wonen. De gemeente kan wel de taken uitbesteden aan een andere gemeente bij u in de buurt. De inkoop van woonplekken voor beschermd wonen wordt gedaan door de centrumgemeente Utrecht. Na het onderzoek van Stichting Binding bepaalt de centrumgemeente Utrecht of u in aanmerking komt voor beschermd wonen en geeft u dan ook het besluit hierover.

Wat moet ik doen?
● U neemt contact op met Stichting Binding.
● U maakt melding van uw probleem en geeft aan waar u hulp bij nodig hebt.
● U voert een gesprek met Stichting Binding over uw situatie. Aan de hand van dit gesprek wordt afgesproken welke hulp het beste past bij uw situatie.