HomeHulp & OndersteuningMantelzorgondersteuningMantelzorgdag en waardering

Mantelzorgdag en waardering

Voor de mantelzorgers

Mantelzorgdag

Het Steunpunt Mantelzorg van Stichting Binding organiseert elk jaar een ontspannende middag voor alle mantelzorgers uit Wijk bij Duurstede, Cothen en Langbroek in het Huis van de Gemeente.

Tijdens de Dag van de Mantelzorg zetten we de mantelzorgers graag in het zonnetje.

Voor een mooie ontspannende dag helpen veel vrijwilligers en ondernemers uit onze gemeente belangeloos mee aan de Dag van de Mantelzorg. U kunt een massage ontvangen, of meedoen aan een workshop Tai Chi. De dag wordt afgesloten met een overheerlijk buffet.

Bent u, of kent u, een mantelzorger? Opgeven voor deze dag kan bij het loket van Stichting Binding: 0343-473070 of via de email mantelzorg@stichting-binding.nl.

Geeft u dan gelijk aan of u mee-eet met het diner en of u dieetwensen heeft?

Mocht u graag willen deelnemen aan deze dag, maar heeft u geen opvang voor degene waar u voor zorgt? Standby Duurstede heeft een aantal vrijwilligers beschikbaar die uw mantelzorgtaken even kunnen overnemen. Wilt u hier gebruik van maken neem dan contact met ze op.
Of neem contact op met de mantelzorg consulent via het telefoonnummer (0343-473070) of via de email mantelzorg@stichting-binding.nl.

Mantelzorg Waardering

Het is mooi als u als mantelzorger intensief zorgt voor iemand in uw omgeving, bijvoorbeeld een familielid, vriend of buur voor wie uw (onbetaalde) hulp onmisbaar is. Wij, de Gemeente Wijk bij Duurstede en het Steunpunt Mantelzorg van Stichting Binding, willen u graag waarderen voor wat u doet.

Voor de mantelzorg waardering kijkt de gemeente naar inwoners van de gemeente die onbetaald zorgen voor een familielid, vriend of buur die langdurig ziek, gehandicapt of hulpbehoevend is en in onze gemeente woont. En dat voor gemiddeld 8 uur per week en ten minste 3 maanden lang.

Voor de mantelzorg waardering moeten de mantelzorgers zich elk jaar opnieuw aanmelden voor de waardering. Dat is voor onze administratie.

Onze mantelzorgwaardering is een spaartegoed voor de Klantenspaarpas ‘Hart van Wijk’. Met dit spaartegoed kunt u bij de aangesloten winkeliers in de gemeente Wijk bij Duurstede allerlei producten kopen. Kijk voor meer informatie over deelnemende winkels op www.klantenspaarpas.nl.

Op de Dag van de Mantelzorg zetten we de punten op de KlantenSpaarPas van de mantelzorgers. Nieuwe mantelzorgers krijgen een nieuwe KlantenSpaarPas. Kunt u er niet bij zijn op de Dag van de Mantelzorg? Dan ontvangt u per post een nieuwe KlantenSpaarPas of worden de punten automatisch op uw pas bijgeschreven. Die automatische opwaardering van uw punten wordt pas zichtbaar als u een aankoop doet met uw pas.

Kent u een mantelzorger, of bent u zelf een mantelzorger en wilt u de mantelzorgwaardering aanvragen? Dan kunt u een formulier ophalen aan de balie bij Stichting Binding. Als u mailt naar mantelzorg@stichting-binding.nl of belt naar Stichting Binding: 0343-473070 dan sturen wij u een formulier op.

Ook als u geen problemen ervaart, is het goed om u te melden als mantelzorger. Wij kunnen u dan eenvoudig informeren als er relevante informatie voor u beschikbaar is.

Speciale aandacht voor jonge mantelzorgers

Er is speciale aandacht voor jonge mantelzorgers. Dit zijn kinderen en jongeren tot en met 24 jaar die opgroeien met een ouder, broer, zus, opa of oma die langdurig ziek, gehandicapt of hulpbehoevend is.
Zij zijn vaak nog minder zichtbaar.

Natuurlijk willen we ook deze mantelzorgers graag erkennen, ondersteunen en waarderen dus meldt hen ook aan of neem contact met ons op.