HomeGevolgen Wmo voorzieningen door te weinig personeel en tekort aan materialen

Gevolgen Wmo voorzieningen door te weinig personeel en tekort aan materialen

In het hele land is sprake van tekort aan personeel bij thuiszorgorganisaties die huishoudelijke hulp leveren. Hierdoor kan het langer duren voordat de hulp start of krijgt u minder hulp dan gewenst. Daarnaast zijn er wereldwijde problemen op het gebied van productie en transport. Dit heeft gevolgen voor leveranciers van bijvoorbeeld rolstoelen, scootmobielen en andere hulpmiddelen. Het kan hierdoor langer duren voordat een passend hulpmiddel beschikbaar is of een hulpmiddel gerepareerd wordt. Ook in de gemeente Wijk bij Duurstede merken we de gevolgen daarvan.

Mensen worden steeds ouder en wonen steeds langer thuis. Om zelfstandig thuis te kunnen wonen is er soms ondersteuning nodig. Zoals huishoudelijke hulp, of een hulpmiddel om zich te kunnen verplaatsen in de omgeving. Voor de mensen die dit niet zelf kunnen organiseren, biedt gemeente Wijk bij Duurstede ondersteuning via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Stichting Binding voert dit binnen de gemeente uit.

In de wintermaanden maken meer mensen gebruik van de Regiotaxi. Over het algemeen zijn er voldoende chauffeurs in onze regio, maar op sommige momenten kan er een tekort ontstaan. Dit ontstaat bijvoorbeeld wanneer er meer mensen tegelijk willen reizen, of als er door een corona/griepgolf meerdere chauffeurs ziek zijn. Ook het winterse weer kan hier invloed op hebben.

Wat doen de gemeente en Stichting Binding hieraan?
De gemeente en Stichting Binding houden de situatie in de gaten samen met zorgaanbieders en hulpmiddelenleveranciers. Zij doen er alles aan om de inwoners van Wijk bij Duurstede van de juiste zorg te kunnen voorzien. Wanneer u niet gelijk van geschikte ondersteuning of een passend hulpmiddel voorzien kunt worden, wordt er gezocht naar een tijdelijke oplossing. Daarbij wordt ook gekeken naar hergebruik van onderdelen en/of voorzieningen.  Wanneer u ondersteuning nodig heeft, kunt u zich gewoon bij Stichting Binding melden.
Wethouder Wil Kosterman geeft hierover aan: “Er wordt samen met u gekeken naar een geschikte oplossing. Wel willen wij u vragen om begrip en geduld wanneer het langer duurt voordat u de juiste hulp heeft. De gemeente waardeert ook uw meedenken om samen tot een goede oplossing te komen.”

Wanneer u al een Wmo voorziening heeft, kunt u op de volgende manier helpen:

• Heeft u een hulpmiddel via Stichting Binding waar u geen gebruik meer van maakt? Neem dan contact op met Stichting Binding. Mogelijk kan uw hulpmiddel, of onderdelen daarvan, hergebruikt worden. Stichting Binding is te bereiken via 0343 – 473070 of info@stichting-binding.nl.
  • Heeft u een scootmobiel of ander elektrisch hulpmiddel dat u in de winter nauwelijks gebruikt? Zet deze in de stalling aan een lader. Zo gaat de accu langer mee en voorkomt u dat deze kapot gaat.
  • Heeft u hulp bij het huishouden via Stichting Binding, maar kunt u (tijdelijk) uw hulp delen met iemand die nog geen hulp heeft, neem ook dan contact op met Stichting Binding.
  • Reist u met de Regiotaxi? Boek uw rit op tijd en probeer als het kan de spitstijden te vermijden. Voor de aankomende feestdagen kunt u tot en met 21 december 2022, 20:00 uur uw rit boeken. Mocht u vaste/terugkerende ritten hebben staan op deze dagen dan worden deze geannuleerd voor 1e,2e kerstdag en nieuwjaarsdag.