HomeGeld, wetten & regelsOndersteuning bij een laag inkomen

Ondersteuning bij een laag inkomen

Iedereen die rond moet komen van een laag inkomen kan hulp krijgen. Grip op de Knip helpt bij het overzicht houden of krijgen van de financiële situatie. Er zijn ook verschillende gemeentelijke fondsen voor ondersteuning. Aanvragen kan bij Stichting Binding. Die ondersteuning is er voor volwassenen en kinderen.

Waar hebben we het over?

Een laag inkomen is een belastbaar inkomen van 110% van de bijstandsnorm of een besteedbaar inkomen van 110% van de voedselbanknorm. Voor kinderen is de norm 130%. Een belastbaar inkomen is het bruto inkomen. Het besteedbaar inkomen is het geld wat overblijft na aftrek van de vaste lasten. Dus ook bij een hoger inkomen en hoge vaste lasten kunt u mogelijk aanspraak maken op ondersteuning.

Wat kan er aangevraagd worden?

Participatiefonds 18+

Een fonds om te blijven mee doen!

Fonds voor activiteiten zoals sport, cultuur, of het volgen van cursussen of opleidingen in klassikaal verband, vergoeding op basis van declaratie.

Participatiefonds 18-

Het participatiefonds 18- is er om kinderen de kans te geven om mee te doen met hun leeftijdgenoten. Het fonds ondersteunt op verschillende gebieden en de mogelijkheid om er gebruik van te maken is soms afhankelijk van de leeftijd.

Zwemfonds

Een schooljaar lang

In een groep op een vaste tijd meedoen aan zwemles in Doorn (inclusief vervoer) met als doel Diploma A behalen.

Leerfonds

10-17 jaar

Een computer, laptop of tablet die nodig is voor school. Op basis van vergoeding in natura. U krijgt een apparaat.

Jeugdfonds Sport

4-18 jaar

Voor de contributie van een sportvereniging en eventueel een bijdrage voor sportkleding voor kinderen.

Jeugdfonds Cultuur

4-18 jaar

Voor de contributie of bijdrage aan de beoefening van cultuur zoals muziek, toneel, dans.