Verbonden buurt

-

Vanaf 1 september gaat onder leiding van Gerda van Berkel het project Verbonden Buurt van start. Middels dit project willen we in de buurten van Langbroek, Cothen en Wijk aan de slag gaan om kwetsbare inwoners te ondersteunen. Bent u ook bereid, om klaar te staan voor mensen uit uw buurt? Meldt u zich dan zeker aan! Interesse in een kort projectplan voor Verbonden Buurt? Mail dan naar verbondenbuurt@stichting-binding.nl.

Eenzaamheid

Een belangrijk onderdeel van de Buurtteams is het terugdringen van Eenzaamheid. Uit onderzoek blijkt, dat steeds meer inwoners van onze gemeente zich eenzaam voelen. En daar willen we iets aan doen! Voor het project Verbonden Buurt starten we Buurtteams met vrijwilligers, welke worden opgeleid rondom deze aanpak van Eenzaamheid. Doordat de Buurtteams zo verbonden zijn in hun eigen woonwijk, bieden ze een goede mogelijkheid voor medebuurtbewoners om mensen waarvan ze denken dat ze eenzaam zijn, aan te melden. Dat aanmelden kan ook gebeuren door bijvoorbeeld een huisarts, wijkverpleegkundige, of andere professional die een eenzame bewoner tegenkomt. Op basis van dit signaal kan het Buurtteam dan aan de slag: ze zoeken contact met iemand die eenzaam is (of dreigt eenzaam te worden) en gaan deze persoon ondersteunen. Er bestaan verschillende soorten eenzaamheid, soms is dit niet altijd direct zichtbaar. Dit vereist maatwerk, welke wij via de buurtteams willen aanbieden. Wilt u meer informatie over de verschillende vormen van eenzaamheid? Mail dan naar verbondenbuurt@stichting-binding.nl.

Help uw buurt: kom meedoen!

Naast het bezoeken van eenzame buurtbewoners zijn er nog tal van andere mogelijkheden om direct in uw buurt de helpende hand uit te steken. Er zijn altijd bewoners, die uw hulp kunnen gebruiken. Mocht u daarvoor belangstelling hebben, meldt u zich dan gerust aan. Neem ook daarvoor contact op met Gerda van Berkel viaverbondenbuurt@stichting-binding.nl. Tevens is er informatie te vinden via de homepage van stichting-binding.nl (blok 'Verbonden Buurt')  en zoek ons op op Facebook!

Wilt u eerst wat meer informatie over het project Verbonden Buurt, hieronder hebben we enkele belangrijke documenten voor dit project genoemd. Wilt u deze documenten inlezen. Mail dan naar verbondenbuurt@stichting-binding.nl.

- Kort projectplan Verbonden Buurt
- Eenzaamheid in onze gemeente in cijfers
- Facebookpagina: Verbonden Buurt

Meer weten over Eenzaamheid:

www.eentegeneenzaamheid.nl/

www.eenzaam.nl/

Documenten over Eenzaamheid:

Dit project is mede mogelijk gemaakt door bijdragen van:

Mr. August Fentener van Vlissingen fonds

Stichting het Roomsch Catholijk Maagdenhuis