HomeOntmoeten & meedoenVrijwilligersVerbonden Buurt – Buren helpen buren!

Verbonden Buurt – Buren helpen buren!

Sluit jij je ook aan?

Waarom Verbonden Buurt?

Sinds jaren is de verschuiving van de verzorgingsstaat naar de participatiemaatschappij steeds zichtbaarder. Mensen blijven langer thuis wonen, zorg is er voor diegene die echt niet meer zonder kan. We zien steeds vaker dat ouderen een te klein netwerk krijgen en vereenzamen.

Waar vroeger de zorg en het sociale contact gedeeld werd tussen de kinderen en buurtcontacten, gebeurt dit steeds minder. Een oorzaak is dat mensen steeds vaker twee-verdieners zijn, naast hun eigen gezin, dat zij vaker uit kleinere gezinnen komen, met broers en zussen verspreid door het land. Ook zijn er door de vergrijzing steeds meer ouderen, die ondanks fysieke problemen nog niet in aanmerking komen voor een verzorgingstehuis. Daarnaast hebben veel mensen schroom om dingen aan hun buurtgenoten te vragen. Als maatschappij zullen we terug moeten gaan naar burencontact, maar dit is niet altijd meer gebruikelijk door het individualisme van afgelopen jaren. Hoe kunnen we samen naar deze nieuwe toekomst die onvermijdelijk is?

Steeds vaker wordt verwacht dat inwoners op hun eigen netwerk steunen. Wanneer contacten steeds minder worden, kan eenzaamheid op de loer liggen. Waar vroeger dit contact tussen buurtgenoten natuurlijk ontstond, is dat niet altijd meer ‘normaal’. Waar dat, juist in deze tijd, ontzettend belangrijk is om juist wel te doen. Wel die vraag te stellen aan elkaar. Aan uw buurgenoten, maar ook wijk- en of stadsgenoten. Om op die manier de waarde van burencontact en hulp in de wijk te herstellen. Om ook hierin een mooie wisselwerking en balans te vinden in dit contact. Immers, iedereen kan voor betekenis zijn voor een ander.

Wilt u kleine vragen helpen op te lossen in uw buurt, wijk of stad? Wat voor u iets kleins is, maar voor de ander een grote vraag? Wilt u, op een moment wat u het beste uitkomt, ook iets doen?

• Zin om een keertje een buurtgenoot te helpen?
  • Ken je iemand in de buurt die misschien wat hulp kan gebruiken?
  • Wil je iets doen, maar weet je niet hoe?

Meld je dan aan voor de leeravonden of kom gewoon een keer kennismaken. Samen gaan we dan kijken of er een vraag is die bij je past.

Wat is een Verbonden Buurt – Burenteam?

Dit is een groep van buurtgenoten die graag in contact staan met buurt- wijk en/of stadsgenoten. Zij werken samen om er te zijn voor hun buurtgenoten die even wat hulp of ondersteuning kunnen gebruiken. Zodat iedereen op een prettige manier kan wonen en leven in hun buurt. En dat iedereen die aansluiting zoekt dit ook kan vinden.

Bij Verbonden Buurt en Wijk Helpt komen dagelijks vragen binnen van mensen die het met hun eigen netwerk niet opgelost krijgen. Door ‘Goede Buren’ te zoeken (buurt- wijk of stadsgenoten) hopen wij deze ‘kleine vragen’ op te kunnen lossen. Bijvoorbeeld samen zorg te dragen voor een tuin, boodschappen doen voor of met elkaar, een ommetje maken met een rolstoelgebruiker, samen wandelen of fietsen, een kleine klus in huis, samen te koken of koffie te drinken, enzovoorts.

Soms komen er ook ‘grotere’ vragen binnen. Mensen die het contact verloren zijn door persoonlijke omstandigheden, zich eenzamer zijn gaan voelen, het lastig vinden om weer opnieuw te beginnen. Om weer nieuwe contacten te krijgen of aan te sluiten bij bestaande activiteiten. Voor deze vragen leiden wij betrokken inwoners op om het gesprek aan te gaan. Een vrager wordt gekoppeld aan een vrijwilliger en samen wordt er binnen de onmogelijkheden gekeken naar de mogelijkheden. Door er voor elkaar te zijn en de juiste vragen te stellen kan er gekeken worden wat iemand nodig heeft om weer zelf aan te sluiten of in contact te komen. Wanneer dat niet vanzelf gaat, zal de vrijwilliger meegaan.

Aanmelden

Interesse om u aan te melden als Goede Buur? Of interesse om aan de slag te gaan als vaste vrijwilliger? U kunt contact opnemen met Stichting Binding 0343-473070 of met Gerda en/of Laura via verbondenbuurt@stichting-binding.nl